RSSFeed Besar Asal Merah Kuning Hijau Biru Terang Sederhana ="Gelap" OKU Help
TAHNIAH >> Hospital Kulim telah mendapat Persijilan Akreditasi daripada MSQH untuk tempoh 4 tahun (2015 hingga 2019), Pengiktirafan Hospital Rakan Bayi untuk tempoh 3 tahun (4 Disember 2014 - 3 Disember 2017), Pensijilan GMP (Good Manufacturing Practises) untuk tempoh 4 tahun (27 Oktober 2016 - 26 Oktober 2019), Pensijilan HALAL daripada JAKIM untuk tempoh 3 tahun (1 Jun 2015 hingga 31 Mei 2017) dan Pensijilan BESS (Bersih, Selamat, Sihat) daripada JKN Kedah untuk tempoh 4 tahun (25 September 2016 - 24 September 2019) serta penganugerahan Sijil MESTI dari 24 Februari 2017 hingga 26 Oktober 2019
Home / Unit Dietetik Dan Sajian

Unit Dietetik Dan Sajian

LATAR BELAKANG  

   Jabatan Dietetik dan Sajian berfungsi sebagai salah satu unit sokongan hospital. Jabatan ini memainkan peranan besar dalam usaha membantu penyembuhan pesakit melalui rawatan diet yang berkesan.

   Jabatan ini menyediakan dua bentuk perkhidmatan iaitu perkhidmatan dietetik dan perkhidmatan sajian makanan.

   Perkhidmatan dietetik diberikan dalam usaha untuk membantu rawatan perubatan melalui perkhidmatan dietetik klinikal dan promosi kesihatan berdasarkan amalan evidence based di samping menyumbang kepakaran dalam bidang berkenaan. Selain itu, perkhidmatan yang diberikan adalah merangkumi perlaksanaan penilaian pemakanan, diagnosis pemakanan, intervensi pemakanan serta pemantauan dan penilaian semula ke atas pesakit bagi memastikan pesakit menerima rawatan secara holistik.

   Perkhidmatan sajian berfungsi dalam merancang dan menyediakan makanan untuk pesakit dengan mematuhi keperluan nutrien, tatacara proses katering, prinsip kebersihan dan keselamatan makanan bersesuaian dengan teknologi semasa, berkualiti serta melaksanakan prinsip pengurusan dengan sempurna berdasarkan polisi, pekeliling dan arahan yang ditetapkan. Justeru itu tugas dan tanggungjawab jabatan ini juga tidak kurang pentingnya dalam usaha membantu menyembuhkan pesakit yang menerima rawatan di hospital ini.

 VISI

Menjadi peneraju kecemerlangan dalam perkhidmatan dietetik dan pengurusan perkhidmatan makanan yang bertaraf antarabangsa.

MISI

Misi Jabatan Dietetik dan Sajian adalah untuk menerajui dan berusaha bersama-sama:

i. Perkhidmatan Dietetik:

Memberi perkhidmatan dietetik klinikal, dietetik komuniti dan kesihatan awam, penyelidikan dietetik dan katering dietetik kepada pelanggan dengan mengutamakan inovasi, teknologi dan amalan terkini ke arah peningkatan kualiti berterusan.

ii. Perkhidmatan Makanan:

Menyediakan perkhidmatan makanan yang sihat, berkualiti dan dijamin selamat menepati keperluan pelanggan dengan mengutamakan inovasi, perkembangan teknologi terkini dan melaksanakan penyelidikan serta mempromosi perkhidmatan makanan kepada komuniti.

OBJEKTIF

Objektif Umum

Perkhidmatan Dietetik:

Memastikan perkhidmatan dietetik yang cemerlang melalui penyampaian perkhidmatan secara profesional dan berkualiti berorientasikan pelanggan.

Perkhidmatan Makanan:

Memastikan pengurusan perkhidmatan makanan dilaksanakan secara profesional, selamat, berkualiti dan efektif.

Objektif Khusus Perkhidmatan Dietetik:

1.     Memberi perkhidmatan klinikal, komuniti, kesihatan awam dan katering dietetik yang berkualiti.

2.     Memberi perkhidmatan kepakaran dietetik klinikal secara professional, sistematik dan penglibatan dalam rawatan multi disiplin.

3.     Melaksana penyelidikan berkaitan.

4.     Menjalin kerjasama erat dengan agensi yang berkaitan. 

Perkhidmatan Makanan:

1.     Memberi perkhidmatan makanan secara profesional dan efisien berorientasikan keperluan dan kehendak pelanggan.

2.     Menyedia makanan yang sihat dan berkualiti mengikut prinsip Sistem Jaminan Keselamatan Makanan.

3.     Melaksana penyelidikan berkaitan.

4.     Mengoptima pengunaan peruntukan belanja mengurus tanpa mengabaikan keperluan pemakanan pelanggan.

PIAGAM PELANGGAN

Perkhidmatan Dietetik:

Peratusan pesakit dalam mendapat perkhidmatan dietetik dalam tempoh masa 24 jam hari bekerja adalah lebih atau sama dengan 90%.

Perkhidmatan Makanan:

Kontaminasi fizikal makanan yang dihidang kepada pesakit adalah 0% daripada jumlah bilangan diet

 PERKHIDMATAN YANG DITAWARKAN

  1. Penilaian pemakanan, diagnosis pemakanan, intervensi pemakanan serta pemantauan dan penilaian semula ke atas pesakit dalam dan pesakit luar secara individu.
  2. Kelas pendidikan pesakit (Kes Gestational Diabetes Mellitus)
  3. Lawatan Dietetik Klinikal (Hospital dan Klinik Kesihatan terpilih yang tidak mempunyai pegawai dietetik)
  4. Pameran kesihatan di peringkat  hospital dan komuniti berdasarkan jemputan
  5. Menyediakan hidangan makanan kepada pesakit dalam dan anggota perubatan yang berkelayakan

 JADUAL KLINIK

                                              KLINIK DIET (RUNDING CARA PEMAKANAN)

                        Ahad – Khamis : 9.00 pagi – 3.30 petang (Rehat jam 1.00 tengahari – 2.00 petang)

                                                Selasa               : TUTUP

                                          Pesakit dilihat berdasarkan temujanji.

Sila ambil temujanji di Klinik Diet atau buat temujanji di talian 04-4272733 sambungan 3702. 

PERJAWATAN

Jawatan
Kod Gaji
Bil. Jawatan
Pengisian
Kekosongan
Pegawai Dieteik
 U48 1
1
0
Pegawai Dieteik
 U44 1
1
0
Pegawai Dieteik  U41/44  2  2  0
Pen. Peg. Penyediaan Makanan  C32 1
1
0
 Pen. Peg. Penyediaan Makanan  C29  2  2  0
 Pen. Peg. Penyediaan Makanan KUPC29  6  6  0
Pembantu Penyediaan Makanan  N19 12 12 0
 JUMLAH   25 
25 
0

 

 

 

 

 

Prepare to print

Hakcipta Terpelihara@2012 - Unit Teknologi Maklumat, Hospital Kulim
Tarikh Kemaskini : 10 Mei 2021 | 28 Ramadhan 1442H

Hospital Kulim, Lebuh Hi-Tech, 09090 Kulim, Kedah Darul Aman | Tel: 04-427 2733 Fax: 04-490 0760

Dasar Privasi | Dasar Keselamatan | Notis Hakcipta | Penafian | Hubungi Kami

Paparan Terbaik :
IEMF GC"
Dengan Resolusi 1024 x 768