RSSFeed Besar Asal Merah Kuning Hijau Biru Terang Sederhana ="Gelap" OKU Help
TAHNIAH >> Hospital Kulim telah mendapat Persijilan Akreditasi daripada MSQH untuk tempoh 4 tahun (2015 hingga 2019), Pengiktirafan Hospital Rakan Bayi untuk tempoh 3 tahun (4 Disember 2014 - 3 Disember 2017), Pensijilan GMP (Good Manufacturing Practises) untuk tempoh 4 tahun (27 Oktober 2016 - 26 Oktober 2019), Pensijilan HALAL daripada JAKIM untuk tempoh 3 tahun (1 Jun 2015 hingga 31 Mei 2017) dan Pensijilan BESS (Bersih, Selamat, Sihat) daripada JKN Kedah untuk tempoh 4 tahun (25 September 2016 - 24 September 2019) serta penganugerahan Sijil MESTI dari 24 Februari 2017 hingga 26 Oktober 2019
Home / Kejuruteraan

Unit Kejuruteraan Kawal Selia (Operasi Hospital) Hospital Kulim

Latar Belakang

Unit Kejuruteraan Hospital Kulim telah diswastakan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia di bawah skop Perkhidmatan Sokongan Hospital (Hospital Support Service @ HSS) kepada Syarikat Konsesi Faber Mediserve Sdn.Bhd. bermula 1.1.1997. Kontrak Perjanjian dengan syarikat konsesi telah diperbaharui dan Syarikat Edgenta Mediserve Sdn. Bhd. telah dilantik berkuatkuasa mulai 1 April 2015 sehingga 31 Mac 2025 iaitu tempoh perjanjian selama 10 tahun. Bagi tujuan kawalselia perkhidmatan HSS oleh syarikat konsesi yang dilantik, Unit Kejuruteraan Kawalselia Operasi Hospital telah ditubuhkan pada tahun 2010.

Selain daripada mengawal selia perkhidmatan HSS, unit ini juga berperanan sebagai penasihat teknikal Kejuruteraan kepada Pengarah Hospital.

 

Fungsi Unit Kejuruteraan Operasi Hospital

Memantau perkhidmatan sokongan hospital yang diswastakan iaitu: 

  • Facility Engineering Maintenance Services (FEMS)
  • Biomedical Engineering Maintenance Services (BEMS)
  • Cleansing Services (CLS)
  • Linen and Laundry Services (LLS)
  • Clinical Waste Management Services (CWMS) 

 

Tugasan
  • Mengawalselia dan memastikan Kenderaan dan Ambulan Hospital dalam keadaan baik.
  • Menjalankan pemeriksaan (inspection) mingguan / bulanan dan lawatan teknikal untuk memantau perkhidmatan Hospital Support Services/ (HSS).
  • Membuat aduan (NCR) jika perkhidmatan yang diberikan tidak memuaskan atau tidak menepati Technical Requirement Performance Indicators (TRPI) seperti yang didokumenkan di dalam Hospital Specific Implementation Plan (HSIP) / Master Agreed Procedures (MAP).
  • Membuat potongan bayaran (deduction) jika HSS tidak mematuhi TRPI.
  • Mengadakan mesyuarat validasi dan pre-validasi bulanan.
  • Memberi khidmat nasihat teknikal berkaitan perkhidmatan Kejuruteraan Hospital, kerja-kerja kecil kejuruteraan serta pembelian dan penggantian alat kelengkapan.
  • Pengurusan dan Penyediaan anggaran kos bagi kerja naiktaraf, pembaikan dan sebutharga.
  • Pengurusan dan Penyeliaan projek, kerja-kerja naiktaraf dan kerja-kerja pembaikan termasuk penyediaan format skop kerja bagi kerja-kerja naiktaraf, pembaikan dan sebutharga.
  • Pemantauan warranty management untuk peralatan dan facility baru yang dijalankan oleh HSS.
  • Mengesahkan keadaan peralatan yang telah dilupuskan dan mengeluarkan BER 2, menyemak Notis Untuk Mula /Tamat dan Notis Untuk Perubahan Perkhidmatan (VNF).
  • Menyemak dan memastikan rekod Central Management Information System (CMIS) dikemaskini dan tepat.
  • Pemeriksaan kerja-kerja pembaikan yang dijalankan atau dilaksanakan oleh HSS.
  • Menyediakan senarai cadangan permohonan kerja-kerja pembaikan dan pembangunan di hospital.

 

Pegawai Untuk Dihubungi :-

Nama : En. Badrul Hisham Bin Mohamad (J41)
Telefon
:
04-4272733 Ext 3125   
Email
:
badrulhisham,mohamad@moh.gov.my

 

Recommend this page to a friend! Prepare to print

Hakcipta Terpelihara@2012 - Unit Teknologi Maklumat, Hospital Kulim
Tarikh Kemaskini : 21 Ogos 2017 | 20 Zulkaedah 1438H

Hospital Kulim, Jalan Mahang (Kulim Hi-Tech Park) 09000 Kulim, Kedah Darul Aman | Tel: 04-427 2733 Fax: 04-490 0760

Dasar Privasi | Dasar Keselamatan | Notis Hakcipta | Penafian | Hubungi Kami

Paparan Terbaik :
IEMF GC"
Dengan Resolusi 1024 x 768